Nyheter
Åpen Artikkel
Android 2.3 Gingerbread i offisiell video
15

Android 2.3 Gingerbread i offisiell video

av Jarl G. Falkenborn02/12/2010

Vi venter fortsatt på en kunngjøringen av nye Android 2.3 (Gingerbread), men nå har det kommet en video som demonstrerer stemmesøking i den den nye versjonen. Det er ikke helt noe som lekket ut, men det er fra Google Hong Kong som lagt opp en demonstrasjonsvideo på YouTube for noen dager siden. Det er helt klart den beste videoen hvor man tydelig kan se brukergrensesnittet. Det interessante starter ved 00:46.

Videoen vil trolig bli trukket fra nettet ganske fort, men det er morsomt at den kun har litt over 2100 visninger. I all ærlighet får vi ikke se mye mer enn det nye, svarte navigasjonpanelet lengst opp og en farget launcher. Men dette er fremdeles Android Gingerbread, og vi tar alt vi kan få.

Kilde: Android HK

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Jarl G. Falkenborn

Jarle var en av to grunnleggere av Droidnytt og var med å bygge siden frem til 2011

15 Kommentarer
  • Mikee
    02/12/2010 at 18:06

    Enig, ikke så mye nytt da men da er 2.3 mer eller mindre ferdig. Venter sikkert bare på at Google skal tilpasse 2.3 til sin Nexus S zzz..

  • Kaffetrakter
    02/12/2010 at 19:56

    Litt for sent ute til å se videoen :/
    Noen anelse om Android 2.3 vil være betydelig mer ressurskrevende for min Hero (med 2.2) pga. det nye grensesnittet
    Kjører med Launcherpro fremfor standard grensesnittet i denne rom’en siden standard android grensesnitt er fjernet til fordel for ADW – som sikkert er heilt ok det også.

    Tenkte at de grensesnittene jeg har hatt/prøvd blir satt opp i en skala fra mest til minst ressurskrevende:
    (mest) LauncherPro, HTC Sense, ADW Launcher, Standard Android (minst).

    Alle flyter selvsagt fint på skjermen og jeg merker sjeldent noe til tregheter eller ytelsesproblemer i menyene og på skrivebordene, men lurer på om dette da stjeler ressurser telefonen kunne brukt på spill istedet?
    Angrybirds er visstnok et utrolig underholdende spill, men telefonen klarer ikke å kjøre dette på et akseptabelt nivå, spesielt etter siste oppdatering som fikset manglende teksturer i mitt tilfelle.
    Det er sikkert mange andre bra spill der ute, men ville dette og evt. andre spill kjørt bedre uten disse fancy grensesnittene?
    Og vil det nye standard-grensesnittet i 2.3 være noe tungkjørt i forhold til det nåværende standard-grensenittet?

    Bare som det er sagt, jeg er selvfølgelig storfornøyd med min HTC Hero og Android,det skal ikke være noen tvil om det.

    • 02/12/2010 at 20:18

      Vi mistenkte dessverre at Google mest sannsynlig ville fjernet videoen. Ang. dine spørsmål:
      1. 2.3 skal være mer resurskrevende. Tidligere har de bekreftet at det kreves en prosessorhastighet på minst 1GHZ og 512 i RAM. I nye versjonen er det veldig fokus på UI så jeg tror at det kan bli vanskelig å få fin ytelse. Skal også nevnes at Flash hadde 1GHz krav til seg, men det funker også på første Androidtelefonen, G1. Jeg tror uansett at 2.3 vil komme til Hero, men kanskje i en «lite» versjon hvor mye «bling» er stengt av.
      2. Ang. Angry Birds så tror jeg ikke at du får gjort spesielt mye åt dette. Det er en eldre telefon du bruker og er uskker på hva det er for GPU i telefonen, men ja. Har selv en Nexus One som ikke heller har noen kjempe-GPU, men klarer Angry Birds. Tror det er liten mulighet for å stenge av det pene i brukergrensesnittet for å bruke dette til Angry Birds. Utviklingen går jo vanvittig raskt, tar ikke mange måneder før telefonen blitt gammel.

      • Kaffetrakter
        03/12/2010 at 14:23

        Takker for svar på mine mange rare spørsmål. :)
        Det er vel som dere sier, at telefoner blir gamle etter et par måneder.
        Kjøpte min Hero for rundt 4000kr for ca 1 år siden,
        i underkant av 5 måneder senere hadde både Legend og Desire komt ut :/
        Uansett, utviklingen kan ikke stoppes, og vil man ha det nyeste må man skifte telefon antageligvis rundt 2 ganger i året.
        Har på ingen måte lyst (eller råd) til å skifte telefon så ofte og får holde meg til de vanlige 2 årene, evt. lenger om telefonen funker like fint fortsatt. :)
        Ellers er dette spennende lesestoff, og ser frem til å lese mer om 2.3 fremover.

        • 03/12/2010 at 15:34

          Det som er spennende med smarttelefoner er at på en annen måte lever disse lenger. Da min Nexus One ble oppgradert fra 2.1 til 2.2 ble det som en helt ny telefon. Jeg har håper på at jeg opplever samme sak når vi går til 2.3 innen 2011. Du kanskje kan lese noen fine guider som Lasse skrevet? Du kan da roote telefonen din og legge inn spesialversjoner av Android som tilbyr mange kule funksjoner som ikke er med i «vanlige» Android og Sense. Dessverre vil du ikke heller få kjørt Angry Birds i disse. Guidene er litt gamle, men du vil sikkert fort få deg en følelse om alternativene er noe for deg eller ikke. Les her:
          http://droidnytt.no/2010/08/htc-hero-fa-android-2-2-med-froydvillain/
          http://droidnytt.no/2010/04/guide-hero-2-1-alternativer/

          • Kaffetrakter
            03/12/2010 at 18:09

            Har ikke tenkt så mye over akkurat dette, men må si meg helt enig når jeg først tenker over det.
            Min forrige mobil var en SE W580i og overgangen fra «dum» til smartmobil var uvant og stor
            (første mobil uten fysisk tastatur også), men det gikk helt smertefritt og problemfritt.
            iløpet av de 2 årene jeg hadde den telefonen kom det kansje 1 oppdatering og gjorde forsåvidt ingenting synlige endringer eller endringer som fikk det til å føles som en ny telefon.

            Med Heroen min og den offisielle oppdateringen fra 1.5 (eller 1.6?) til 2.1 både så og merket jeg store endringer i oppførselen og brukeropplevelsen og selv om alle instillinger og visuelle endringer av telefonen ble beholdt etter oppdateringen føltes det som, ja, en ny telefon.
            Med 2.2 oppdateringen ble alt av innhold fjernet (fullstendig wipe) og telefonen fremsto i enda større grad som ny – innvendig.
            Etter å ha fulgt en guide for rooting av HTC mobiler jeg fant hos amobil valgte jeg meg ut denne rom’en:
            http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=767886

            Det har visst kommet noen oppdateringer og diverse bugfikser til den siden jeg la den inn, men er igrunn fornøyd slik den er – relativt stabil og få bugs.
            Har vært inne på tanken å legge inn en 2.2 rom med Sense UI, da jeg savner enkelte ting med sense, som det pene bilde/video utforskeren og telefonboken som er koblet opp mot Facebook.
            Evt. vente på en Lite versjon av 2.3 og igjen få en «ny» telefon som dere sier :)

          • hero2.2 and proud of it :)
            04/12/2010 at 05:18

            Hva mener du med telefonbok som er koblet opp til facebook? Jeg kjører CM på min hero, android 2.2. Den kommer ikke med google sine apps, så det la jeg inn selv. Kjører wavesecure på backup men telefonboka mi blir oppdatert opp mot facebook. Eneste jeg gjor var å legge inn facebook appen og logga inn… neste gang jeg var i telefonboka så var den synca opp mot facebook profilene…

          • 04/12/2010 at 15:03

            Bruker for øyeblikket Dialer One, da den så litt penere ut enn den som ligger inne som standard. Før jeg la inn custom rom hadde jeg alle facebook kontaktene i telefonboken med profilbilde som kontaktbilde og det hele. Nå har jeg kun kontakter ifra sim-kort hvor av kansje 3-4 stk har blitt synca mot facebook og har profilbilder. Alle kontakene som har mailadresse de bruker i FB har fått den manuelt lagt til, uten at det egentlig hjelper. Så jeg tenkte at dette kansje hadde noe med HTCs Sense telefonbok eller Facebook for HTC Sense å gjøre. Men hvis dette ikke er tilfelle vet jeg ikke hva det er, har sett gjennom det som er av instillinger i telefonboka (og Dialer One), Facebook for android og telefonen generelt…

            *edit, synca Disqus mot FB da jeg trolig kommer til å kommentere en del fremover på Droidnytt ;)

  • packma
    02/12/2010 at 20:47

    var det noen som rakk å laste den ned og kan legge den ut på nytt? :)

  • Anonym
    02/12/2010 at 22:30

    pocketnow.com har lasta den ned og opp igjen

  • Ramar
    02/09/2012 at 15:37

    Hei. Fin video. Ville bare nevne at vi jobber med en ny side kalt <a href=»www.voippredictivedialers.org»>VOIP Predictive dialers</a>, og her kommer det noe utrolig spennende innen to måneder som alle som er interesssert i dialere burde få med seg. Dette blir noe helt spesielt, det kan vi love :-) Ha en fin dag alle sammen.

  • Ramar
    02/09/2012 at 15:38

    Hei. Fin video. Ville bare nevne at vi jobber med en ny side kalt http://www.voippredictivedialers.org, og her kommer det noe utrolig spennende innen to måneder som alle som er interesssert i dialere burde få med seg. Dette blir noe helt spesielt, det kan vi love :-) Ha en fin dag alle sammen.