Nyheter
Åpen Artikkel
Android 2.3 Gingerbread SDK presentert
13

Android 2.3 Gingerbread SDK presentert

av Lasse Gullvåg Sætre06/12/2010

Google annonserte i kveld nye Android 2.3 Gingerbread, og presenterte i samme slengen sin nye Software Development Kit (SDK), som avslører mange av de nye funksjonene. I videoen under snakker David Turner, Dave Spakes og flere om fokuset for 2.3.

Vi synes at at dette er veldig spennende, og under går vi punkt for punkt nærmere inn på hva vi synes er ekstra kult med denne versjonen.



Et mye penere brukergrensesnitt

Vi har lenge visst at brukergrensesnittet ville endres i 2.3, og selv om det ikke er noen revolusjonerende endringer her, ser vi at Google har lagt mye tid ned i polish. Alt er blitt mørkere, mens ikonene er blitt grønnere, og det hele ser veldig mye penere ut synes vi. Google påstår at det i gjennom hele brukergrensesnittet skal ha blitt enklere å lære, raskere å bruke og tære mindre på batteriet. At ting blir raskere og bruker mindre batteri er det vel ingen som klager på.

Evolusjon også på tastaturet, med Æ, Ø og Å

Med suksessen til alle de alternative tastaturene, samt kritikk fra forskjellige hold var det bare naturlig at Google la ned ressurser i sitt eget tastatur. Oppkjøpet av BlindType ga oss også et hint om dette. Hvorvidt den teknologien er brukt eller ikke vet vi ikke, men vi kan fortelle at i tillegg til å ha endret på form og posisjon på knappene, er det nå endelig kommet nordiske bokstaver som Æ, Ø og Å innebygd i tastaturet. Det tok egentlig overraskende lang tid, tenker vi.

Shift-knappen kan nå endelig brukes som på en vanlig PC, det nye tastaturet har også støtte for full multitouch. Ordboken skal være bedret, men kanskje viktigere er det at Android får en bedre copy/paste-funksjonalitet, som har vært savnet, særlig av folk som kommer fra HTC Sense til «vanilla» Android.

Bedret strømstyring

Android 2.3 vil ta en mer aktiv rolle i strømstyringen til applikasjonene. Systemet vil nå selv se etter applikasjoner som ligger i bakgrunnen og bruker mye strøm. Tanken er at Android skal kunne stoppe dårlig programmerte programmer selv, i stedet for at de spiser opp batteriet ditt.

Det er nå også bedre muligheter for å hva som bruker strøm på telefonen, og du vil nå enklere kunne se hvordan en app bruker strøm, oppdateringer og tilkoblinger og lignende, i tillegg til hvor mye den tar (relativt sett).

Gaming

Etter alle de spennende nyhetene vi har sett om gaming i det siste, alt fra NVIDIA til Playstation-telefon,  skjønte vi at det nesten måtte komme forbedringer til Android som Gaming-plattform. Dette punktet er ganske omfattende, og vi vil nok komme nærmere inn på det ved en senere anledning. Kort oppsummert er det snakk om bedret ytelse generelt, bedret grafikkytelse, mer effektive drivere, og bedre måter å jobbe med lyd og sensorer:

  • Native input and sensor events
  • Gyroscope and other new sensors, for improved 3D motion processing
  • Open API for native audio
  • Native graphics management
  • Native access to Activity lifecycle, window management
  • Native access to assets, storage
  • Robust native development environment

Vi kopierer også inn de nye plattform-programvaren:

Media Framework

  • New media framework fully replaces OpenCore, maintaining all previous codec/container support for encoding and decoding.
  • Integrated support for the VP8 open video compression format and the WebM open container format
  • Adds AAC encoding and AMR wideband encoding

Linux Kernel

  • Upgraded to 2.6.35

Networking

  • SIP stack, configurable by device manufacturer
  • Support for Near Field Communications (NFC), configurable by device manufacturer
  • Updated BlueZ stack

Dalvik runtime

  • Dalvik VM:
    • Concurrent garbage collector (target sub-3ms pauses)
    • Adds further JIT (code-generation) optimizations
    • Improved code verification
    • StrictMode debugging, for identifying performance and memory issues
  • Core libraries:
    • Expanded I18N support (full worldwide encodings, more locales)
    • Faster Formatter and number formatting. For example, float formatting is 2.5x faster.
    • HTTP responses are gzipped by default. XML and JSON API response sizes may be reduced by 60% or more.
    • New collections and utilities APIs
    • Improved network APIs
    • Improved file read and write controls
    • Updated JDBC
  • Updates from upstream projects:
    • OpenSSL 1.0.0a
    • BouncyCastle 1.45
    • ICU 4.4
    • zlib 1.2.5

Det er fremdeles veldig mye å ta for seg her, og vi kommer til å følge opp dette videre i løpet av de neste dagene.

Kilde Android Developer, bilde fra Swedroid

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Lasse Gullvåg Sætre
Lasse var en av to grunnleggere av Droidnytt og var med frem til slutten av 2012
13 Kommentarer

Skriv kommentar