Nyheter
Åpen Artikkel
Kommentar: iDuppedittens uheldige mediadominans
48

Kommentar: iDuppedittens uheldige mediadominans

av Willem Schildkamp23/02/2012

(Disclaimer: Ja, vi som skrev denne artikkelen har Android-telefoner, og ja, vi er glade i dem. Men, denne artikkelen handler ikke om å skape en ny flamewar, men er relevante betenkeligheter rundt hvordan et produkt som iPhone kan ha så til de grader uforholdsmessig mye positiv omtale i medier, når den lett dokumenterbare virkeligheten gir et langt mer nyansert bilde enn det journalistene vil ha deg til å tro.)

Nok en gang ser vi en reklame på TV-en, der seansen avsluttes med “..last ned vår app til iPhone i dag!”. Nok en gang ser vi en annonse, der det vises til en nettside pent omsluttet av en Safari nettleser-ramme. Nok en gang ser vi en egentlig liten Apple-nyhet blåst opp som forsidesak med fete krigstyper og skrikende farger.

Nok en gang slår det oss hvordan reklamebransjen og mange journalister ser ut til å dytte sin egen preferanse og forkjærlighet til sitt merkevareikon ned i halsen på alle andre, uten å ville erkjenne at det også finnes andre merker der ute, og at ett av dem snart dominerer markedet.

[pullquote_right]Enkelte journalister bruker sin penn bevisst for å underminere andre platformer enn sitt eget favorittmerke [/pullquote_right]For selv om Android nå har forbigått iOS i antall solgte enheter og er verdens desidert største mobile platform (51% mot 24%), samt at det i dag selges langt flere Android-telefoner enn iPhones i Norge, domineres mediabildet fortsatt av journalistenes yndling iDuppeditten. I tillegg omtales disse produktene som oftest i rosende vendinger, mens de konkurrende produktene og tjenestene gjerne omtales i langt mer negative ordelag.

Hvorfor er det egentlig slik?

Journalistens bevisste påvirkning

En dansk mobilanalytiker var i fjor ute med en artikkel der han tok et oppgjør med journalisters utilslørte elsk til iDuppeditter, og påpekte hvordan dette førte til en uforholdsmessig skjev fordeling av artikler rundt forskjellige teknologier, noe som vi ser i norske medier også.

Enkelte journalister bruker sin penn bevisst for å underminere andre platformer enn sitt eget favorittmerke, og skriver lett tilslørte (og ofte smånegative) halvsannheter som den vanlige leser ikke uten videre oppfatter eller avslører – og dermed lett blir stående som opplest sannhet.

Ett eksempel er artikler som denne, der forfatteren skriver om en farlig trojaner avdekket av antivirusselskapet Symantec i Android Market. Her blåses faren kraftig opp, lett ispedd med utrykk som ‘Utrolig nok har ikke Google klart å luke bort disse..’.

Faktum er at dette viste seg å være sterkt overdrevet sak, meldt av et firma som har klar egeninteresse av å selge antivirusprogram til lettskremte brukere. Dette har også skjedd flere ganger tidligere og antivirusselskapene har fått pepper for det. Her er forøvrig nøyaktig samme sak beskrevet av en noe mer faktaorientert forfatter.

Forfatter Trond Bie får forøvrig til stadighet så hatten passer (se kommentarene under artikkelene hans). Men, som journalist for IT-Avisen kan han pøse ut halvsannheter av hjertens lyst, vel vitende om at de fleste tror at det han skriver stemmer med virkeligheten..

Her er et lignende eksempel, som igjen bruker journalistisk…..eh… frihet, til å vinkle saken i iProduktets favør. I denne artikkelen heves det at ‘Apple dominerer fullstendig’, og at ‘Androids markedsandel er forsvinnende liten’… Tar men seg tid til å lese tallene, ser man at Android-nettbrett nå står for nærmere 40%, (opp 150% på under ett år!).

Selv om vi i hadde tildelt de resterende 60% til iPads alene, vil vi påstå at 20% forskjell ikke akkurat er fullstendig dominans, ei heller at 40% er en forsvinnende liten andel. Dette er tydelig meningsvridende skrevet, og vi tviler på at ordlyden er tilfeldig valgt – spesielt siden teksten ble stående selv etter uttallige kommentarer rundt dette i diskusjonen som fulgte artikkelen.

Her er nok et eksempel, der forfatteren igjen sprer mange halvsannheter til artikkelen. Saken omhandler HP-sjef Meg Whitman’s uttaleser om at hun tror Android etterhvert kan bli et lukket OS, slik som iOS er i dag. Det forfatteren utmerket godt vet er at hun har egennteresse av å påstå det, tatt i betrakting deres eget WebOS, samt at uttalesen strider mot hele Googles filosofi rundt Androidplattformen.

[pullquote_right]En ting vi har merke til er tendensen til å legge halvsannhetene allerede i innledende tittel for å sikre at negative inntrykk blir dannet allerede der[/pullquote_right]Dernest benytter samme forfatter anledning til å snakke om problemene med Android market – som til alt overmål ikke har noe med den omtalte saken å gjøre, snakker om virusproblemer der (noe det ikke har vært enda…Trojaner ja, virus, nei), om Google planer for eget utviklingsbygg som (som skal brukes til forskning, ikke android) og sper deretter på med uttalelser som “Nå tyder alt på at Google vil ta dette enda lengre..’, som om at det er en gitt sannhet at Google nå skal gå egne veier. Også kommentaren om at Google ikke leverer fra seg nye OS-oppdateringer før mye senere er feil, siden det er produsentene selv som er trege, da de skal ha deres egne tilpasninger på plass oppå Android før de gis ut til sluttbrukerne.

Siden vi er inne på journalistiske vridninger. En ting vi har merke til er tendensen til å legge halvsannhetene allerede i innledende tittel for å sikre at negative inntrykk blir dannet allerede der – slik at det tar høyde for dem som ikke gidder å lese selve saken.

Eksempler på slike headinger er saker som ‘Google-hack er enda verre..’, der det bevisst er skrevet slik at du skal tro det dreier seg om Google (og Android) i sin helhet, når det egentlig dreier seg om testing av Google Wallet-programmet, som i dag bare kjøres på en svært liten prosent av nyere telefoner (kun de med NFC brikker). Det blir lItt som å bruke tittelen “Ikke kjøp livsfarlige BMW”, og så viser det seg at det handler om problemer med CD-spilleren i enkelte BMW-modeller…

Overnevnte eksempler viser hvordan mange journalister ikke opererer som faktaorientert informerende instans, men heller opererer som personlige bloggere med fokus på sine favoritter.

Oppdatert 23.02.2012:
I dag ser vi to nye flotte eksempler. I denne saken sammenligner forfatteren salgstall fra en enkeltmodell, Samsung GSII opp mot ALLE iPhone modeller for å fremheve at iPhone gruser førstnevntes salg, og i denne artikkelen, under avsnittet ‘øker salget’ (etter at man har gjort det klart at salg og markedsandeler er to forskjellige ting – for det er jo bare interessant når det går i iDuppedittenes favør), fremheves iPad som årsaken til at det i det hele tatt selges nettbrett..

Reklamebransjen forsterker inntrykket

Apple skal ha skryt for å ha laget meget gode løsninger for reklame / grafisk bransje, og har siden tidenes morgen vært den foretrukne plattform i slike bedrifter. Men det betyr også at de fleste ansatte i reklameindustrien har vokst opp med – og svært ofte favoriserer – Apple-produkter.

Dette kan lett slå skjevt ut for oss andre, da dette blir den andre påvirkningsarenaen hvor man sniker inn iDuppedittens dominans. Bare legg merke til reklamer som med bilder av nettsider (i den grad nettleseren også vises), hvor ofte ser du Safari (Apple) nettleseren blir brukt istedenfor markedslederen Internett Explorer? iMac framfor PC? Hva med når det lages apps for mobile enheter og disse blir promotert? Hvor ofte sies det ikke ‘Last ned den til iPhone i dag’ – uten ett ord om at den også finnes til Android?

Et konkret og nylig eksempel vi kan komme på er Rimi’s app. Den første uken ble det i beste sendetid kun reklamert med denne til iPhone, selv om den også fantes til Android. Først senere (under påtrykk) ble dette endret til å inkludere Android.

iPhones ‘uovertrufne kvalitet’ – argumentet

[pullquote_right]iPhone har problemer med antennen, den tåler ikke kulde, den taper i falltester og knuser lett, og den er dyrest å forsikre[/pullquote_right]Hovedargumentene vi stadig møter på når vi tar opp diskusjonen rundt favoriseringen, er at iDuppeditten er mye bedre, mer brukervennlig, har en større fanskare og at det derfor er mer naturlig å fokusere mest på den i markedsføringen av produktet sitt.

Dette er et argument som rett og slett ikke holder vann. Ser man isolert på maskinvaren (selv om mange berettiget ikke bryr seg om det), har iPhone problemer med antennen, den tåler ikke kulde, den taper i falltester og knuser lett, og den er dyrest å forsikre.

Snakker man om brukervennlighet blir historien anderledes. Det er ingen tvil om at iOS er enklere å bruke enn Android. Den er mer intuitiv, selvforklarende og strømlinjeformet i bruk. Android har en brattere læringskurve enn iOS og krever litt mer innsats for å kunne utnyttes fullt ut. Dessuten har Android frem til nå ikke hatt gode retningslinjer for design av applikasjoner.

Når det gjelder fanskare… vel, det er bare å gå tilbake til begynnelsen av denne artikkelen og merke seg at Android nå står for 51% av markedet mot iOS 24%. Hvor ligger den store brukermassen, mon tro?

Nå alt er sagt og gjort..

Nå har vi listet opp og dokumentert, men hva er egentlig poenget med artikkelen? Vel, vi håper først og fremst at mange nettaviser og deres tilknyttede journalister går litt inn seg selv og ser på hvilket ansvar de har som informerende instans. Det er en forskjell på en nyhetstjeneste og en personlig blogg, og vi som ønsker objektiv og saklig informasjon er kanskje ikke like interessert i hva deres personlige preferanse måtte være. Det hører bloggsfæren til.

Vi håper også at de som mottar tjenester fra reklamebransjen – slik som bedrifter som får laget reklamer for nye produkter og tjenester, er bevisst på at det finnes andre markeder enn bare iDuppedittens, og at de i større grad påvirker reklamebransjen til å inkludere disse.

Norge ligger langt fremme teknologisk, og det skjer umåtelig mye spennende i verden rundt vårt fagfelt. Vær deres ansvar bevisst, og informer oss i større grad om ALLE spennende nyheter for ALLE teknologier, om det er iOS, Android, WinPhone eller annet.

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Willem Schildkamp
Er litt over middels opptatt av mobile eneheter, og teknologi generelt. Spesielt opptatt av brukervennlighet og tilgjengelighet, uansett system. Har jobbet med data i over 20år, nå som IKT koordinator i en middels stor bedrift der jeg trives helt utmerket.
48 Kommentarer
  • Eventyret
    23/02/2012 at 16:30

    ./signed in blood!

    Beste artikelen jeg har lest hittil VELDIG BRA!

  • Stein-Arne Kolaas
    23/02/2012 at 16:35

    takk! noe av det bedre jeg har lest..

  • 23/02/2012 at 18:37

    Jeg er enig, i hvert ord ;)

    Veldig bra artikkel !

  • MariusOX
    23/02/2012 at 18:47

    Tror jeg mailer denne til Trond iBie :D Han trenger å bli piska enda litt til:D

    • 23/02/2012 at 21:32

      @MariusOX Gjør det Marius ;)

      • MariusOX
        23/02/2012 at 22:05

        @Datasmurfen sendte det faktisk til hele itavisens redaksjon =) :D

        • Eventyret
          25/02/2012 at 11:24

           @MariusOX Fikk du noe svar da ?

        • MariusOX
          25/02/2012 at 14:21

           @Eventyret Nei selvfølgelig ikke. Trond iBie og hele epleAvisen er korrupt og svarer ikke på noe som de føler er tiltalende. Jeg har med dette besluttet å boikotte itaivsens nyheter og forside.

  • VegardKolberg
    24/02/2012 at 00:17

    +++++

  • schildkamp
    24/02/2012 at 09:28

    Takk for alle hyggelige tilbakemeldingene :-) Har sendt artikkelen til et uttall aviser, but guess what, ingen vil / tør være ærlig nok til å trykke den.
     
    Ble i etterkant av artikkelen litt statistikknysgjerrig…. hvor lett  er det å demonstrere skjevheten? Vel; Søk etter «iphone 5» i IT-avisen, det gir ca.100 treff på en enhet som ikke er kommet ut enda!! Samsung galaxy II? (legg sammen søk på «galaxy SII» og «galaxy S2»)… hele 5 artikler på en snart årsgammel mobil.. Nuff’ said!

  • kbthomassen
    24/02/2012 at 12:10

    Jeg er helt enig i det som skrives i  denne artikkelen. Jeg reagerte også på en test som ble gjort av lesebrett for en stund siden, hvor iPad 2 og Samsung Galaxy Tab 10.1 skoret omtrent likt, og så valgte de iPad’en fordi den hadde større utvalg av App’er. Hvilken betydning har det for den jevne bruker? De fleste bruker vel funksjonalitet som følger med?
     
    Jeg har en Sony Ericsson Xperia X10i, som jeg har hatt siden den kom ut i april 2010, og denne er oppgradert til Android 2.3.3 Jeg har også en Apple iPad 2 (iOS 5.0.1), som jeg har hatt i noen måneder. Begge disse er jobb-enheter. iPad 2 har jeg fordi dette er valgt som et verktøy i den organisasjonen jeg jobber i, og fordi jeg jobber med IKT i denne organisjonen og dermed har et delansvar for å støtte brukere av slike enheter. Jeg har mobilt bredbånd med fri bruk på begge disse enhetene.
     
    Privat bruker jeg bruker disse enhetene bl.a. til å lytte til musikk/lydbøker/lydblader (stort sett MP3-filer) og bøker/blader (stort sett PDF og ePub) som lastes ned fra en ideel organisasjon sine nettsider, samt håndtere bilder.
     
    Jeg har prøvd å bruke brukt iPad’en til disse tingene av tre grunner:
    1) Den har større skjerm.
    2) Den har bedre lyd.
    3) Den har bedre lagringsplass.
     
    Det går an å bruke den, men den er håpløst tungvint å bruke.
     
    Noen viktige negative sider ved iPad’en:
    1) Den har ikke noe filsystem, så alt innhold må stort sette kopieres til app’er eller synkroniseres ved bruk av en datamaskin. Man kan ikke hente ned innhold fra websider med denne enheten og så bruke dem i de vanlige app’ene.
    2) Man er avhengig av å ha alle lydfiler i et bibliotek, som kun kan være på en datamaskin av gangen.
    3) Den støtter ikke blåtann til/fra enheter som ikke er levert av Apple.
    4) Den har et lite effektivt brukergrensesnitt, i og med at den ikke har meny- og tilbake-knapper, og alt man skal gjøre må gjøres via knapper på skjermen. Ofte er det vanskelig å vite hvilken knapp man skal trykke på.
    5) Den har et elendig skjermtastatur.
    6) Bildehåndteringen er tungvint, kryptisk, forvrengt og lite gjennomtenkt. Den har også problemer med å synkronisere tusenvis av bilder.
    7) Tilgjengeligheten til gratis-app’er er veldig begrenset. Mye av det som finnes av slike har begrensninger, som f.eks. antall dokumenter du kan behandle.
    8) Man er begrenset til WiFi for å laste ned app’er som er større enn 20 MB. Jeg måtte delte ut et WiFi fra min Android-telefon for å få lastet ned en App som var større enn 20 MB, når iPad’en i utgangspunktet har en bedre dekning på 3G enn min X10i.
     
    iPad’en er ikke egnet til bildebehandling eller noe slikt, da det er umulig å få meta-informasjon om bildene, at bildene blir optimalisert for iPad’en og dermed ikke er originalene og det faktum at skjermen gir bildene for mye blåtone.
     
    Dette er dessverre ikke ting som kommer frem i media, som det blilr påpekt i denne artikkelen.
    Kjeitl B.

    • schildkamp
      24/02/2012 at 12:21

       @kbthomassen Tusen takk for kjempegod og reflektert kommentar. Har tenkt å lage en follow-up en eller annen gang, og da kan vi ta med noe av dette :-)

  • VegardKolberg
    24/02/2012 at 22:15

    Jeg skjønner jo også hvorfor mediaene poster såpass med Eple-nyheter. Grunnen er rett og slett folket ,- ja det er flere med Android devicer en iDevicer, men i-Phone/Pad-brukerne er mer aktive på nett osv, en Android brukerne. ITavsien ser kanskje at de har høyere klikkefrekvens på iNyhetene, og muligens derfor dekker de Apple såpass mye som de gjør. Håper du jobber mye for å gjøre denne artikkelen synlig, big up til deg. Android 4 Life <3

  • schildkamp
    25/02/2012 at 14:43

    Kan fortelle dere at vi sendte artikkelen til: VG, Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten, Adressavisen, Propaganda, Klikk.no, DinSide, Tek.no, Amobil.no, IDG.no og PCworld. Ingen har svart med ett eneste ord, untatt Klikk, som synes det var en god artikkel, men ikke tok imot saker.

    Men, jeg sendte artikkelen til den danske mobilanalytikeren omtalet, og han ble meget interresert i saken. Kommer til å holde kontakt med ham samt følge opp saken :-)

  • astronewth
    25/02/2012 at 16:09

    @OTEika Amen!

  • ahaavie
    25/02/2012 at 17:19

    @astronewth @oteika @droidnytt Historieløst. Apple har fått enorm andel negativ omtale for bare få år siden. «Apple er fortapt» var gjengs.

    • astronewth
      25/02/2012 at 17:25

      @ahaavie At vinklingen eventuelt var annerledes for x antall år siden rettferdiggjør ikke dagens vridde vinkling. Retorikk 001.

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:39

    @astronewth @OTEika @droidnytt ..og som et sannhetsvitne bruker man John Strand, som er et stort troll om alt ang. Apple –>

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:41

    @astronewth @OTEika @droidnytt –> artikkelen er jo en eneste røre av komplekser…Litt flaut å lese at noen tar dette så alvorlig : )

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:44

    @astronewth @OTEika @droidnytt «Enkelte journalister bruker sin penn bevisst for å underminere andre platformer enn sitt eget merke –>

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:45

    @astronewth @OTEika @droidnytt –>favorittmerke, og skriver lett tilslørte (og ofte smånegative) halvsannheter som den vanlige leser ikke

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:46

    @astronewth @OTEika @droidnytt uten videre oppfatter eller avslører – og dermed lett blir stående som opplest sannhet. » –>

  • geirwerner
    25/02/2012 at 17:47

    @astronewth @OTEika @droidnytt –> Ehhhh… som Astronewths uendelig stikk til Apple uansett hva han skriver om : ) #bitesegirompa

  • DoRullings
    25/02/2012 at 18:13

    Det var ren terapi å lese denne artikkelen. Jeg jobbet tidligere i et designbyrå hvor alle bortsett fra meg brukte Mac. Til tross for dette ikke var en del av jobbeskrivelsen brukte jeg mye av arbeidstiden til å hjelpe medarbeidere med diverse Mac-relaterte problemer. Samtidig ble jeg pepret ørene fulle av hvor fantastisk stabil Mac var.
     
    Så kom iPhone! Steve Jobs holdt sin beste key-note noensinne, og hele menigheten kom i fornyet hallelujastemning og er det fremdeles. Jeg har sett denne key-noten noen ganger. Den er en nytelse å se på og en studie i produktpresentasjon, men så er det også kun det den er. En produktpresentasjon.
     
    Jeg har både en iPhone og en iPad og har aldri eid en Android basert dings i hele mitt liv. Til tross for dette har det stadig mer skjeve mediebildet i Apples favør blitt stadig mer irriterende. Apples evne til massehypnose er rett og slett imponerende! (les: fordummende) Veldig mye av det som blir skrevet og sagt er rett og slett ikke sant! Min iPhone 3GS, som tross alt er den beste telefonen jeg har hatt, begynner å bli tregere og tregere for hver eneste iOS oppdatering, apper krasjer stadig vekk, og batterikapasiteten begynner å bli et praktisk problem da den ikke holder én dag hvis jeg bruker den litt aktivt. Den er snart to år, så man kan godt si at jeg burde bytte batteri, noe jeg gjerne skulle ha gjort hvis jeg ikke måtte sende den inn til Apple et par uker for å få gjort det. Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om Apples råe og ubarmhjertige lock-in politikk …
     
    iPaden er rett og slett bare en oppblåst iPhone uten å være en iPhone. Det sier litt når jeg i stedet for å bruke iPaden velger å bruke Asus laptopen (med Ubuntu/Windows) som toåringen vår har tråkket ihjel nesten til det ugjenkjennelige som surfebrett foran TVen. iPaden duger rett og slett ikke! Jeg kan ikke beskrive det bedre enn at jeg får en slags klaustrofobisk følelse ved å bruke den.
     
    Jeg kan ikke påstå at Android-baserte telefoner er bedre eller mer stabile iPhone eller at Android-baserte lese/surfebrett er bedre enn iPad, men så står det ikke en hærskare med Android-fans og påstår det heller. Bare det i seg selv er grunn nok til å kjøpe en …
     
    @astronewth har skrevet en veldig god og balansert test av både iPad og Asus Transformer Prime som virkelig er verdt å lese: http://newth.net/eirik/ 

    • schildkamp
      25/02/2012 at 19:11

      @DoRullings – Tusen takk for ukens hyggeligste, og nesten uvirkelige opplevelse, en iPhonebruker som ikke er evangelist. Setter stor pris på tilbakemeldingen, spesiellt fordi du er den første iDude som ser ut til å ha skjønt at dette ikke er et angrep på iDuppedittens fortreffelighet, men medienes omgang og med den på bekostning av alt annet. Tusen takk.

  • AndersHaavie
    25/02/2012 at 18:17

    Når androidprodusentene begynner å forstå at design handler om å IKKE kopiere Apple, men å lage noe eget og unikt, vil de nok få den pressen de fortjener.
     
    En annen ting som jobber imot presseoppslag er at det lansereres 100 ganske like androidmodeller i året. Apple lanserer 1 iphone. Det er klart Apple vil få mye mer presse enn LG-SAMSUNG-DIV gjør. 
     
    Om dere sammenligner Apples presentasjoner med Android-Samsung-LG sine, er det stor forskjell i profesjonalitet og hvor gjennomførte disse er. Jobs var en unik personlighet som gjorde produktene sine sexy. 
     
    Når man leser threaden her ser man at mange ikke FORSTÅR konseptet med ipad. De skjønner ikke hvorfor noen kjøper dette. Dette belyser et underliggende problem, der android folk ikke forstår hva folk egentlig ønsker. Om Google produsenter eller brukere ikke skjønner dette, er det heller kanskje ikke så rart at de ikke får presse. 

    • schildkamp
      25/02/2012 at 19:39

      @AndersHaavie.Hei. Hyggelig med enda en iDude på et Androidforum… men litt synd at du enten prøver å få istand en flamewar, eller selv misser poenget. Legg merke til at det i artikkelen aldri snakkes om bare iPhone, men om iOS som system – sett opp imot Android OS. Det å påstå at Android bare kopierer iOS får du ta med deg i dertil egnede forum. Husk da å ta med iOS kopiering av nedtrekksmenyen (notifikasjonene) i diskusjonen ;-). Diskusjonen handler ikke om fortreffelighet eller kopiering eller enkeltmerker, men en klart dokumenterbar hang til journalister å skrive om iDuppeditter på bekostning av alt annet.

  • AndersHaavie
    25/02/2012 at 20:42

    Og en siste kommentar. På 90 tallet bestemte Apple at de skulle slutte å konkurrere med Windows. De skulle  skape produkter som åpnet nye markeder, finne nye arenaer der de kunne vinne. Dette har vært en strategi som har lykkes. Iphone, ipad, ipod osv.
    Slutt å ha mindreverdighetskomplesker fordi Apple får all æren, og folk elsker deres produkter. Lag egne produkter utenfor Apples markeder. Skap noe nytt. 

    • schildkamp
      25/02/2012 at 20:59

      Kjære @AndersHaavie. Det er ingen som bestrider at iPhone er bra. Dette er en diskusjon som handler om andre ting. Ikke prøv å starte en flamewar her, ingen er interresert i det. Les din med-iDude @DoRullings utmerkde kommentar, og kos deg så med iDippedutten din. Et lite ps: Jeg er såpass gammel at jeg faktisk husker at Apple lå i konflikt med Amiga OS, som de kopierte villt fra. Microsoft kom litt senere inn i bildet, og tok mange ideer fra Apple / Amiga. Men igjen, dette er ikke en diskusjon rundt patentkrigene.

  • schildkamp
    27/02/2012 at 10:56

    Hei. Trenger litt hjelp. Jeg la merke til at Photoshop Touch i dag ble omtalt til iPad og iPhone på IT-Avisen / Digi. Jeg mener bestemt at de hadde en omtale om den til Android også i sin tid, men klarer ikke finne den. Kan noen hjelpe med link?

    • ToreNeset
      01/03/2012 at 08:52

       @schildkamp Du finner lenke i artikkelen til både iOS-versjonen og Android-versjonen (som ikke var tilgjengelig da artikkelen ble skrevet. Artikkelen er nå oppdatert med info om Android også.

    • Eventyret
      01/03/2012 at 09:35

       @schildkamp Denne mener du ?
      http://bit.ly/z4Wtng

  • ToreNeset
    29/02/2012 at 15:40

    Beklager at jeg fanget opp dette litt sent, men jeg føler jeg må kommentere noen av påstandene her. ITavisen (som er den publikasjonen jeg er redaktør for, og som er brukt i mange av eksemplene her) har ingen spesielle preferanser når det gjelder mobil-OS. Men faktum er at saker som er iOS-relaterte blir mye mer lest enn Android-saker. Ja, faktisk blir våre Android-saker så lite lest at det på ingen måte står i forhold tiol brukerbasen der ute. Dette er et mønster jeg kjenner igjen fra begynnelsen av 2000-tallet, da Mac OS var så lite brukt av vi nesten snakket om promille. Like fullt var det Mac-stoffet som gikk best, da som nå. Apple og deres produkter har en egenartet attraksjon som slett ikke står i forhold til verken markedsandel, faktisk salg eller kjøpsplaner. Apple er noe så sjeldent som en «kjendis» i IT-sammenheng. De hadde en karasmatisk leder som etterhvert har gått over i mytologien. De har hatt en suksess vi ikke har sett på IT-markedet siden Microsoft på 90-tallet. Og de har i hvert fall så langt klart å demokratisere teknologi i en skala få selskaper har gjort før.
    Dette kan imidlertid fort snu seg. Kanskje blir Apple parkert i morgen, slik Microsoft delvis er i dag. Og kanskje vil Google eller Facebook overta det meste. Og jeg kan selvsagt love at vi skal følge med strømmen. Gjorde vi ikke det, ville vi ikke ha hatt over 50 000 lesere hver dag (Gallups topliste: http://rapp.tns-gallup.no/?aid=9072261).
    For øvrig er det litt sært å beskylde ITavisens journalist for å påstå noe som HP-sjefen sier (eller er det ikke lov å sitere andre enn seg selv?). Reagerer også på at vi skulle mene å sverte hele Google fordi vi har skrevet om et eksperimentelt hack av Wallet (en sak ikke minst Google selv har viet stor oppmerksomhet).

    • 29/02/2012 at 16:50

       @ToreNeset Hei, Tore, som en av to redaktører for Droidnytt må jeg beklage at jeg ikke fikk artikkelforfatter til å skrive kommentar: først. Jeg har snakket med Trond og er forsovidt enig med det du sier, man får flere lesere når man skriver noe apple-relatert. Jeg kan beklage hvis det er noe feil i artikkelen som du har påpekt. Det var en stund IBM var den store alle skulle skrive om, det var en stund Microsoft var den og nå er Apple den, forhåpentligvis kommer det en liknende artikkel om to tre år om android/googles uheldige mediedominans. Det er fortsatt ett tema som bør belyses. At vi går direkte til angrep på en av deres forfattere beklager jeg på det sterkeste, og vil igjen understreke at dette er en kommentar. Det står ikke bare om dere, det er flere medier som er nevnt dette er kun som eksempler ikke for å angripe en enkelt redaksjon. Dere er veldig viktige sammen med amobil, mobili, dinside data/mobil, digi etc. etc. 
       
      Oskar G. Paulsrud

      • 29/02/2012 at 16:52

         @ToreNeset Og vi trenger ikke å se langt for å se at appleartikkler lønner seg denne artikkelen er en av de mest leste på en god stund og kommentarfeltet tror jeg har slått Droidnytts rekorder

        • schildkamp
          29/02/2012 at 17:56

          @OGP93 @ToreNeset. Det handler vel muligens mer om at vi traff en nerve og et savn. Fokuset er ikke iDuppeditter, men manglende reflekterte artikler rundt andre systemer.

      • ToreNeset
        01/03/2012 at 09:04

         @OGP93 Dun har ingen ting å beklage, Oskar. Poenget  mitt er bare å arrestere de som tror at vi skriver mye om iOS og Apple fordi vi er fanboys med skylapper. Absolutt ikke! På forsiden akkurat nå er det intet mindre enn sju Android-relaterte artikler. Så godt som alle fra mobilmessen i Barcelona, der vår utmerkede medarbeider Trond Bie jobber skjorta av seg. Android og Windows er totalt dominerende der. For øvrig synes jeg droidnytt er en god kilde til informasjon. Lover å lenke når vi snapper opp en sak fra dere! Hold oss gjerne informert via red@itavisen.no), det er ikke alt  vi klarer å få med oss for egen maskin.

      • ToreNeset
        01/03/2012 at 10:13

         @OGP93Ingen ting å beklage, Oskar. Poenget  mitt er bare å arrestere de som tror at ITavisen skriver mye om iOS og Apple fordi vi er fanboys med skylapper. Absolutt ikke! På forsiden akkurat nå er det intet mindre enn sju Android-relaterte artikler. Så godt som alle fra mobilmessen i Barcelona, der vår utmerkede medarbeider Trond Bie jobber skjorta av seg. Android og Windows er totalt dominerende der. For øvrig synes jeg droidnytt er en god kilde til informasjon. Lover å lenke når vi snapper opp en sak fra dere! Hold oss gjerne informert via red@itavisen.no), det er ikke alt  vi klarer å få med oss for egen maskin.

    • schildkamp
      29/02/2012 at 17:54

      Hei @ToreNeset. beklager også at jeg ikke så ditt innlegg før nå. Jeg setter pris på tilbakemeldingen, spesielt når den kommer fra dere. Har lyst til å kommentere / legge et par momenter dødt med en gang: Dette var aldri ment som et personangrep, slik noen muligens har oppfattet, men heller mot selve vinklingen i måten ting har blitt skrevet på. Som en som er svært opptatt av styrken i – og det potensielle våpenet – som det er å være journalister slik som dere, har det slått meg hvordan (hvorfor) ting har blitt skrevet nettopp slik som gjengitt i eksemplene i artikklene. Så dyktige skribenter som dere er, har jeg vanskelig for å tro at vinklingene i nevnte artikler ikke er ment nettopp slik det fremstår. Det finnes mange flere eksempler, men som den største IT-nyhetstjenesten her til lands har det vært naturlig å ta hovedeksemplene derfra.

      Selv om jeg ikke er uenig i at man må skrive artikler for det største publikumet, føler jeg nok at det dessverre er dere journalister som nettopp setter denne dagsorden. Som beskrevet i artikkelen, er det jo veldig fristende (og lettere) for journalister å skrive om de bitene man er mest glad i – på bekostning av andre nyheter. Skulle dere valgt å snu fokuset tilbake til ‘alt Microsoft’, er jeg sikker på at lesergruppen ville justert seg i forhold til det.

      Når det gjelder siste avsnitt i kommentaren din handler det igjen om konteksten det skrives i. Vi kan gjerne diskutere det, men ta da kontakt med meg direkte.

      Har også lyst til å gjøre deg oppmerksom på at dette aldri var et forsøk på å skape en ny flamewar, noe jeg håper du ser av den reflekterte kommentarstrømmen her under. De forsøkene som er blitt gjort på dette er forsøkt stoppet tidlig. Det eneste vi i denne saken har ønsket oss står gjengitt i siste avsnitt… Flere og bedre artikler om andre systemer, og litt mindre hovedfokus på iDuppeditten.

    • schildkamp
      29/02/2012 at 18:02

      @ToreNeset. Glemte helt å nevne – og igjen noe av grunnen til at jeg satte pris på tilbakemeldingen – at jeg etterhvert har fått en del tilbakemeldinger fra andre mediehus. Samtlige påpeker at dette er et godt og riktig tema, og at viktige momenter belyses.. Men ingen har turt å publisere den. Jeg venter noen flere tilbakemeldinger og rapporter fra John Strand, og deretter tenkte jeg å lage en oppfølgingssak rundt nettopp denne mangelen på vilje til å røre iDuppedittens hellige alter – da forøvrig helt fritt for eksempler fra nettavisene, da de ikke vil trengs.

    • DoRullings
      29/02/2012 at 18:31

      @ToreNeset
      «Og de har i hvert fall så langt klart å demokratisere teknologi i en skala få selskaper har gjort før.»
       
      Jeg syntes dette er veldig uheldig bruk av ordet «demokratisere». Apple er en teknologifirma som har som hovedmål å tjene mest mulig penger, det gjør det ved å lage gode produkter kundene vil ha. Det er helt greit, men det har ingenting med demokratisering å gjøre. Hvis det er den almengjørende betydningen av ordet du tenker på så kan jeg ikke se at det er helt tilfelle heller.
       
      http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system#Market_share
      – http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems
      – http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201201
       
      Du skriver at Microsoft er delvis parkert. All statistikk jeg har lest forteller meg noe annet:
       
      Mye av kommentaren din bekrefter bare artikkelforfatterens poeng. Dere skriver mest om Apple produkter på bekostning av andre produkter og forsvarer dette med høye lesertall. Om høye seertall er noen hedersbetegnelse kan definitivt diskuteres.
       

  • ToreNeset
    01/03/2012 at 09:05

    Ingen ting å beklage, Oskar. Poenget  mitt er bare å arrestere de som tror at ITavisen skriver mye om iOS og Apple fordi vi er fanboys med skylapper. Absolutt ikke! På forsiden akkurat nå er det intet mindre enn sju Android-relaterte artikler. Så godt som alle fra mobilmessen i Barcelona, der vår utmerkede medarbeider Trond Bie jobber skjorta av seg. Android og Windows er totalt dominerende der. For øvrig synes jeg droidnytt er en god kilde til informasjon. Lover å lenke når vi snapper opp en sak fra dere! Hold oss gjerne informert via red@itavisen.no), det er ikke alt  vi klarer å få med oss for egen maskin.

  • schildkamp
    08/03/2012 at 12:16

    Har lyst til å bøye meg i støvet for Sigvald Sveinbjørnssons artikkel i Digi i dag, der han kommenterer medias logre-etter-apple’s-pipe holdning (http://www.digi.no/891319/logrende-bikkjer-etter-sure-epler). Stå på DIgi, dere fikk nettopp en ny, trofast leser :-)

  • AndersHaavie
    08/03/2012 at 20:22

    (all kritikk av media og journalistikk er berettiget, men en liten korreksjon føler jeg man må få med seg. )
     
    Man glemmer ofte at Apple har mottat mye negativ omtale de siste årene. Hver gang de har lansert et produkt har det dukket opp artikler med overskrifter som «Nye iphone skuffer» «ipad blir en flopp», og ikke minst «NÅ kommer ipoddøderen.»  Spesielt iPadlanseringen fikk jo masse negativ presse. Det er først etter at pressen oppdager at Apple selger enorme mengder av produkter de har erklært som flopper, at vinklingen blir en annen. Her kommer noen oppslag
     
    Android Is Destroying Everyone, Especially RIM — iPhone Dead In WaterRead 
    http://articles.businessinsider.com/2011-04-02/tech/30089528_1_android-phones-google-s-android-smartphone-market
     
    DETTE SUGER I iOS5.1
    http://www.itavisen.no/891382/dette-suger-i-ios-51 
     
    New Apple iPad does little to fend off rivals’ advance
    http://business.financialpost.com/2012/03/07/new-apple-ipad-does-little-to-fend-off-rivals-advance/
     
    Apple should pull the plug on the iPhone
    http://www.marketwatch.com/story/apple-should-pull-the-plug-on-the-iphone
     
    The iPad: In the middle (of nowhere)
    http://mohansawhney.com/2010/01/28/the-ipad-in-the-middle-of-nowhere/
     
    HP and Friends Will Kill the iPad
    http://www.fool.com/investing/general/2010/03/11/hp-and-friends-will-kill-the-ipad.aspx
     
    The Apple Bubble Is Ready To Burst
    http://seekingalpha.com/article/310800-the-apple-bubble-is-ready-to-burst
     
    iPad demand said to be fading as competition heats up
    http://www.bgr.com/2011/11/15/ipad-demand-said-to-be-fading-as-competition-heats-up/

  • AndersHaavie
    09/03/2012 at 08:09

    Fant en herlig side som Ipod.no har laget i forbindelse med at digi.no siterer John Strand, en «telenanalytiker» som har gjort det som sin oppgave her i verden og spå hver ny Appledings som en fiasko på dag 1. Her gir digi han nok en mulighet til å uttale seg. 
     
    http://www.digi.no/891406/apple-lyver
     
    Ipod. no har samlet en del linker til nevnte fyr der han blant annet sier at iphonen ikke har noen fremtid, og andre klassiske uttallelser. Det viser seg at de har samlet mange andre «eksperter» som har uttalt lignende ting gjennom tidene. 
     
    http://ipod1.no/artikkel/2958/iphone-benektere-i-norden
     
    At disse folka aldri må stå til ansvar for noen av uttalelsene de har kommet med er frustrerende.
    Ok.. hva har så dette med Android å gjøre….Det som derimot er det større bildet her er at pressen ønsker å generere hits på websidene sine. De velger derfor å skrive artikler som enten hauser opp et produkt eller slakter det. De velger å bruke eksperter som uttaler seg selvsikkert og i store ord, og selvom historien viser at de tar feil, gjør ikke dette noe, så lenge artiklene genererer hits.
     
    Som Tore Neset belyser så generer Applenyheter mye mer trafikk, både fra applebrukere og apple hatere. Folk har ikke like sterke følelser knyttet til Android. Derfor lav hitrate på slike artikler.
     
    Man kan godt ønske seg en mer nyansert presse, slik artikkelforfatteren ønsker. Desverre er pressen styrt av de samme markedmekanismene som nesten alt annet i det kapitalistiske samfunnet. 

Skriv kommentar