Nyheter
Åpen Artikkel
SE: Ingen flere Android-oppdateringer til X10/X8
17

SE: Ingen flere Android-oppdateringer til X10/X8

av Jarl G. Falkenborn07/01/2011

I går bekreftet Sony Ericsson at ingen av modellene i Xperia X10-familien (X10/Mini/Mini Pro) og Xperia X8 vil få flere Android-oppdateringer etter Android 2.1(Eclair), som nylig ble sluppet for disse telefonene. Sony Ericsson sier videre at det likevel kommer programvareoppdateringer for f.eks. multitouch-støtte. De anser ikke at ytterligere oppdatering av Android ville øke brukeropplevelsen betraktelig for disse telefonene.

Mange skuffet

Vi synes at dette er svakt av Sony Ericsson, og synes det viser en litt dårlig holdning overfor Android. Særlig med Xperia X10, som ble framstilt og priset som en topptelefon, ville vi forventet at den skulle holdes oppdatert en stund til. Android er et operativsystem i rask utvikling, og vi mener  Sony Ericsson burde skjønne at det å lage Android-telefoner ikke er det samme som med Symbian.

Framover er det meget trolig at selskapet heller vil fokusere på Xperia Arc og Xperia Play. Vi forventer også at oppfølgere til X10 Mini/Mini Pro vil vises neste måned på den årlige messen Mobile World Congress i Barcelona. XperiaArc skal i alle fall slippes med oppdatert versjon av Android, de andre vites ikke noe om ennå, men forhåpentligvis vil selskapet støtte den nye generasjonen telefoner lenger enn den forrige.

Hva syns dere?

Hva syns våre lesere om dette? Dere fikk vente lenge på en oppgradering fra Android 1.6 til 2.1, og da 2.1 endelig kom til telefonene var allerede 2.2 gammel, og alle ventet på 2.3. Vil dere kjøpe en telefon fra Sony Ericsson neste gang? Skriv gjerne i kommentarfeltet vårt!

Kilde: Sony Ericsson Blogs

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Jarl G. Falkenborn

Jarle var en av to grunnleggere av Droidnytt og var med å bygge siden frem til 2011

17 Kommentarer
  • Packman
    07/01/2011 at 13:29

    Selvom jeg ikke har noen av de telefonene, så er det dårlig… Det betyr værtfall for meg at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å kjøe en SE telefon :)

  • eirikg
    07/01/2011 at 13:40

    Jeg har ikke SE selv, men dette gjør at jeg ikke vil vurdere dem i fremtiden heller. Arc ser unektelig lekker ut, men jeg ønsker ikke å havne i oppdateringsbakevja. Virker nesten som at de satser på å nå de store massene som kun skal ha en telefon som fungerer, men ikke har peilig på om det er epler eller roboter som styrer telefonen.

  • Thomas
    07/01/2011 at 14:15

    Har hatt mange SE Walkman telefoner men ingen med Android. Dette gjør at jeg automatisk aldri vil vurdere SE med Android senere. Og de lurer selv på hvorfor det går så dårlig med de?

  • Ole S
    07/01/2011 at 14:16

    Aldri igjen… SE er kronisk trege med oppdateringer, så hoster de etterhvert opp en halveis oppgradering, og så lanserer en ny telefon og slutter og støtte den gamle. Meget dårlig, men sånn var de også med p990, og jeg var sikker på at jeg aldri skulle kjøpe SE etter det. Etter den hadde jeg en nokia E71, knalltelefon som ble stjålet, og da falt jeg for fristelsen til å kjøpe en X10 pga et godt tillbud. Never ever again. Må bare finne ut hvordan jeg «nedgraderer» til forige SW så jeg kan roote og legge inn FreeX10.

  • Anonym
    07/01/2011 at 15:42

    Helt håpløst av SE!

  • 07/01/2011 at 19:07

    Nå finnes det jo mange der ute som ikke ville oppdatert telefonen sin uansett, og de kommer vel ikke til å høre eller bry seg om dette. Men hos de av oss som er litt interessert i Android, og det begynner å bli ganske mange av oss nå, taper SE et par stjerner i boka. Det er aldri noen god ide å ha lav anseelse blant «early adopters» som tech-selskap.

  • Soccap
    09/01/2011 at 04:42

    xp 10 mp var den første se-telefonen min – og no òg den siste. er lei leverandør»tipassa»(= låste) telefonar og satsar heller på opne alternativ slik som geeksphone.

    • Olav-x
      20/01/2011 at 08:12

      Årsaken til at du har låste telefoner, er at du kjøper en «branded»-telefon.
      Kjøper du telefon uten binding, så er den ikke låst.
      Dette har ingen ting med merke å gjøre, men hvor du velger å kjøpe telefonen fra.

      Forøvrig har de to siste «låste» telefonene jeg kjøpte (E65 og X10 Mini) ikke vært låst.
      Begge kjøpte jeg med telenor-abb (var rimeligere enn å kjøpe uten binding).

      Bruker Ludomobil nå i x10 mini, men jeg brukte netcom i E65 som skulle være telenor-låst.
      Ellers har jeg sett at chess har veldig bra dealer, dvs. man får da ulåste telefoner, kan hive i hvilket abb man vil. Det er en rentefri nedbetaling man da har og prisen er bra (totalprisen).

      • Soccap
        31/01/2011 at 19:26

        Feil, eg kjøper _aldri_ telefon med abonnement.

        Poenget er at telefonen ikkje kan endrast fritt av brukaren, men at ein er avhengig av at leverandøren er flink med å oppdatera. Når SE vel å la kundane ikkje få ta del i oppdateringar etter vel eit halvt år på marknaden, er det eit signal til meg om aldri meir ha noko med denne leverandøren å gjera.

        YMMV.

      • Soccap
        31/01/2011 at 19:26

        Feil, eg kjøper _aldri_ telefon med abonnement.

        Poenget er at telefonen ikkje kan endrast fritt av brukaren, men at ein er avhengig av at leverandøren er flink med å oppdatera. Når SE vel å la kundane ikkje få ta del i oppdateringar etter vel eit halvt år på marknaden, er det eit signal til meg om aldri meir ha noko med denne leverandøren å gjera.

        YMMV.

  • Hankook
    11/01/2011 at 19:14

    Uhelldigvis kjøpe madammen nettopp en SE X10, hun har forøvrig kun hatt SE siden K700i.
    Men etter dette blir det aldri en SE handlet inn hos oss.
    Makan til lureri fra SE skal man lete lenge etter.
    Elendig.

  • Kjetil Bernhard Thomassen
    24/01/2011 at 07:24

    Jeg har en X10i, og har lenge vurdert om jeg skal kjøpe en X8 eller X10 Mini/Mini Pro, men når jeg nå hører at X8 og X10 ikke vil få noen nyere Android enn 2.1, kommer jeg nok til å vurdere andre alternativer, selv om jeg liker X10i veldig godt.

  • Kjetil Bernhard Thomassen
    24/01/2011 at 07:24

    Jeg har en X10i, og har lenge vurdert om jeg skal kjøpe en X8 eller X10 Mini/Mini Pro, men når jeg nå hører at X8 og X10 ikke vil få noen nyere Android enn 2.1, kommer jeg nok til å vurdere andre alternativer, selv om jeg liker X10i veldig godt.

  • Silje Angell
    26/01/2011 at 14:46

    Dette avgjorde jo akkurat at mannen min, for første gang på en evighet, velger å IKKE kjøpe SE telefon igjen. Han har vært trofast mot dette merket i en årrekke, men nå er det stopp.
    Jeg har aldri hatt noe til overs for SE, men dette hjalp ikke akkurat.

  • Jayman
    05/02/2011 at 00:25

    Gammel se-mann, men eldre mac-mann. Da blir det iPhone. Nok er nok