Apps
Åpen Artikkel
Kommentar: RuterBillett – Hvorfor jeg ikke bruker den
6

Kommentar: RuterBillett – Hvorfor jeg ikke bruker den

av Oskar G. Paulsrud15/04/2013

[vc_row][vc_column width=»1/1″][vc_column_text]

Ruter kom for en stund siden med en billettapplikasjon for å kjøpe bussbilletter i Oslo og Akershus. Dette gjorde Ruter etter å ha samarbeidet med NSB og testet billettsalg via NSBs applikasjon (som en forøvrig fortsatt kan kjøpe Ruters billetter av).  Ruters billettapplikasjon er laget svært pent, det ser ut som en billett og det er nedtelling fra du kjøper billetten til den går ut. Noe som Ruter har gjort bedre enn NSB.

Men det er kanskje det eneste de har gjort bra! Applikasjonen har noen begrensninger for en ”Poetiser”. Rooter du telefonen er det bare å glemme å bruke applikasjonen. Hver gang du lukker den, resettes den og du må skrive inn kortnummer og et nytt sikkerhetspassord HVER GANG du åpner appen. Det samme gjelder hvis du er glad i å ta backup på appene dine, slik at du slipper å sette opp alt som er på telefonen på nytt hvis du bytter telefon ofte, eller liknede.

 

Meldingen som gjorde meg grådig irritert og gjorde at jeg gikk tilbake på NSBs app som jeg har brukt så lenge var ”Det ser ut til at denne applikasjonen er en backup eller at telefonen er rooted. Derfor resettes applikasjonen”. Etter å ha sett den meldingen en halvtime etter at jeg hadde kjøpt billett og satt på bussen, merka jeg at jeg ikke var veldig glad. Du har kjøpt en billett men kan ikke vise en billettkontroller at du har kjøpt den, med mindre du har satt opp e-post kvittering, som ikke på noen måte er obligatorisk og som du må inn i innstillinger å gjøre isteden for å få forslaget når du starter appen for første gang.

 

Når vi først er inne på første gang du starter opp applikasjonen er det jo en historie for seg selv. Applikasjonen ber deg ikke sette opp noen ting før du, enten går inn i innstillinger og skriver inn kortnummer, navn etc. etc.  Du får ikke noe tilbud om å logge deg inn på din Ruterkonto (noe som ruter for øvrig faktisk har, ettersom man kan kjøpe billetter på nettet eller abonnere på månedskort) Dette burde Ruter lett klare å integrere i applikasjonen. Bystyret i Oslo kommune vedtok samtidig som de vedtok at man skulle kunne kjøpe billetter med mobil at man skulle fortsatt kunne kjøpe billetter anonymt på mobilen. Og det er helt greit. Man skal kunne kjøpe billetten uten innlogga hvis man vil det, men det betyr ikke at man ikke skal kunne logge inn på sin allerede eksisterende (eller opprette) Ruterkonto. Det er ikke veldig mye som skal til for at Ruter kan tilby dette. Etter mine kunnskaper sitter de allerede på kildekoden til NSBs applikasjon som krever at en logger inn for å kjøpe.

 

Så kjære Ruter.  La oss som har rooted telefonen vår, tatt backup av appen eller har lyst på en lettere måte å administrerer billettene på få logge inn, få ta backup, eller roote telefonene våre. La oss gjerne også få lagra billettene i skyen, slik at skjer det noe med appen, så har vi vår billett i deres system, akkurat slik NSB gjør.

 

Ruter har bukt NSB om forbilde for å lage en ny og fantastisk applikasjon. Men de har dessverre feilet kraftig. Applikasjonen til Ruter er pen, men det er det eneste med den. Det skal ikke mye til å gjøre Ruters applikasjon om fra elendig til fantastisk. Men det må gjøres før jeg begynner å bruke appen igjen. Jeg holder meg til NSB intill videre.

 

Oppdatering: Jeg glemte å nevne at applikasjonen også mangler støtte for alle Android-enheter. Sonys flaggskip Xperia Z støttes eksempelvis ikke.

 

[appbox googleplay no.ruter.mobile&feature ]

[appbox googleplay com.intele.nsbmob.app&feature ]

 

kommentar

Oskar Gårdsrud Paulsrud

Journalist og Redaktør, Droidnytt.no

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Oskar G. Paulsrud
Norsk Android-entusiast og fotograf. Redaktør på Drodidnytt.no men driver også på som freelance-journalist. I tilleg for en ekstrem interesse for mobiltelefoner er jeg også Formel1 fan og elsker den gode gamle papiravisa.
6 Kommentarer
  • HansRune 'Caralluna' Bø
    15/04/2013 at 20:27

    Bra å få «sensurert» ut sånt appscum som det der ;-)

  • Eventyret
    16/04/2013 at 09:47

    Her skal jeg si meg helt enig, det er valgfritt og roote telfonen.
    Jeg brukte biler appen for første gang idag, og endte med faktisk kjøpe billetten og stå i kø en og bruke appen.
    Virker som ruter og NSB bruker html5 her så støtte for root hadde vært nydelig!

  • Guest
    25/04/2013 at 13:13

    Samsung SGS3 med Omega ROM 4.3. Har ikke problemer med at den glemmer kortet ei heller må jeg taste ny kode hver gang. Programmet fungerer som det skal på her…
    App-Versjon 1.1

    • 25/04/2013 at 13:53

      @Guest Hvor lenge har du hatt den, jeg fikk ikke rpoblemer før etter 1-2 mnd men når det først kom kom det hele tiden (det var en Galaxy Nexus med AOKP). Har hatt samme problemet med en Sony Xperia T som ikke har vært r00ta…

  • Guest
    25/04/2013 at 13:13

    Omerga Rom 43.3 skulle det visst være :-)

  • GloomAndGlow
    06/09/2014 at 20:20

    Noen som vet hvordan kontroll av billett fungerer hvis man mister nettkoblingen?

Skriv kommentar