Spill
Åpen Artikkel
Grand Prix Story
0

Grand Prix Story

av 21/08/2011

Kairosoft prøver seg med nok et klassisk spill i vesten, denne gangen er det biler, olje og asfalt som er hovedingrediensene.

Game Dev Backstory

Japanske Kairosoft begynte med spillutvikling allerede i 1996, og har uten unntak laget samtlige spill i samme sjanger; micromanagement. Spillene de har gitt ut er alle blitt utviklet for mindre kjente datamaskiner utviklet for det Japanske marked, men i senere år har den foretrukne plattformen blitt mobile devices – da helst mobiltelefoner. Det første spillet Kairosoft oversatte til engelsk, og dermed gjorde at den vestlige verden oppdaget dem, var det sjarmerende Game Dev Story hvor man som spiller hadde i oppgave å drive et spillutviklings-team. Her kunne man velge hvilke konsoller og datamaskiner man skulle utvikle for, hvilke typer spill man skulle lage, ansette nye folk, trene og kurse sine ansatte, og tjente man nok penger kunne man faktisk designe sin egen konsoll for ekstra profitt. Mange applauderte Kairosoft for den simple grafiske stilen i Game Dev Story, men det man trodde var et bevisst designvalg fra utviklernes side, er i grunnen resultatet av en portering av et over 10 år gammelt PC-spill.

Valgets kvaler

En stund etter Game Dev Storys vestlige suksess var et faktum, valgte Kairosoft å oversette en av sine andre bestselgere, nemlig Hot Spring Story. Dette skulle imidlertid vise seg å bli oversett av den vestlige befolkning, noe som nok skyldes spillets fokus på Japanske dampbad og velvære, aktiviteter som har langt dypere røtter og aksept i hjemlandet enn blant oss på den vestlige halvkule. For ikke å tape ansikt, valgte Kairosoft derfor å slippe et nytt spill på engelsk, og denne gangen skulle de være sikre på å treffe et tema som man kunne forholde seg til i USA og Europa. Valget falt på Grand Prix Story, et management spill hvor man driver et racing team.

Flåklypa Grand Prix

Så snart man starter spillet, er man ikke i tvil om at dette er nok et spill fra Kairosoft. Her kjører de samme fargepalett og samme strek på den visuelle stilen. Grå og kjedelige kontorlokaler er nå byttet ut med rotete verksted og flotte racerbaner i grønne og naturskjønne omgivelser. Spillkonseptet er enkelt. Man leder et racing team som består av sjåfører, mekanikere, ingeniører osv. Sammen med teamet skal man bygge raske biler, forske seg frem til de optimale felgene, den kraftigste motoren, de beste spoilerne, den grommeste turboen, de beste sponsoravtalene og best av alt, vinne mesterskap i Grand Prix. Dette er jo en ekte Reodor Felgen simulator. Man starter med en ung og uerfaren sjåfør og et par kompiser som knapt nok kan mer enn å skifte dekk.

Etter et par prøverunder på en sirkelformet begynnerbane får man muligheten til å designe sin første, personlige bil. Den er ikke stort mer avansert enn en olabil med en gressklippermotor i, men gutta på teamet finner fort ut at man kan justere og trimme her og der, og før man vet ordet av det, får man gode nok plasseringer i amatørmesterskap, slik at større sponsorer begynner å ta kontakt. Med ekstra penger i kassen, og en god sponsor i ryggen, får man muligheten til å prøve seg i proffesjonelle løp, men her finner man fort ut at man ikke bare trenger bra bil med bra utstyr, her må teamet kurses i det meste. Sjåføren må på kjøreskole, og mekanikerne må drilles i avansert mekanikk og elektronikk. Som dere sikkert fornemmer, minner Grand Prix Story mye om Game Dev Story.

En sikker vinner

Rent gameplay-messig, er spillene nærmest identiske, men racing settingen alene bidrar til at Grand Prix Story fremstår som et frisk pust, og virker til å være et helt annet spill. Vi får også en del forbedringer over Game Dev Story. Det fremstår ikke like monotont og repeterende, da man må utvikle forskjellige typer biler med forskjellige egenskaper for å kunne heve seg i de forskjellige løpene, som inkluderer F1, off-road, iskjøring osv. Dette gjør også at man ikke finner en gylden oppskrift for suksess like lett som i Game Dev Story, hvor man etter en stund kunne tjene milliarder på å utelukkende produsere oppfølgere av tidligere kassasuksesser. Her må man til stadighet bygge om på bilene sine, bytte sponsorer for å få tilgang til spesielle mesterskap, bytte sjåfører for å håndtere nye typer kjøretøy og man kan til og med bli tvunget til å selge alt man har, bare for å få nok penger til å bygge en ny type bil.

Over målstreken

Grand Prix Story er langt mer utfordrende enn Game Dev Story, og kan til tider være urettferdig vanskelig, så om man ikke bruker en guide for å komme i gang, må man regne med å måtte starte på ny noen ganger før man finner den riktige flyten. Til tider kan selve løpene bli litt lange, da man ikke har noen direkte innflytelse på selve kjøringen. Her blir man som spiller redusert til å være tilskuer, og man kan ikke annet enn å krysse fingrene for at man gjorde de riktige justeringene før startskuddet gikk. Alt i alt er dette en liten perle av et spill, og er uten tvil blant de bedre spillene på Android i dag. Likte man Game Dev Story, er det stor sannsynlighet for at man vil like dette også, muligens enda mer.

0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren