Stand-by opp til: opp til 570 timer

Nettverk:

2G / 3G

Simkort:

Micro-SIM

Introduksjon

I fjor kom Samsung med det Android-baserte kameraet Galaxy Camera. Det var et kamera som ble godt tatt i mot av publikum og pressen. En 4.8 tommers skjerm, ingen maskinvare knapper ved skjermen så hele baksiden ble en eneste stor touchskjerm. Nå har Samsung prøvd seg igjen, denne gangen har de lagt inn ringefunksjon. Er Galaxy S4 Zoom bra nok som kamera og mobiltelefon? Vi har testet Galaxy S4 Zoom

Maskinvare og Kamera

Hva er det? Det er første rekasjonen du får når du går og trykker på et kamera. Da jeg mottok telefonen fra budtet til Samsung var jeg litt overrasket. Boksens bredde var litt tynnere enn Galaxy S4 sin, men dybden var enorm, keg tror jeg aldri har sett en så dyp boks for en telefon noen sinne. Telefonen, eller kameraet, er e stor klump av en telefon. Skjermen er en 4,3 tommers AMOLED med oppløsning på 540×960 pixler. Dette er overraskende lavt for en telefon som skal ha kamera i sentrum. Skal du ta gode bilder bør du ha en skjerm som kan utnytte seg fullt ut av kameraet.

Størrelsen på S4 Zoom er kanskje blant de mest upraktiske størrelsene du kan ha på en telefon, den er for tjukk. Ikke så mye mer å si. Du kan ikke gå med den i lomma, du kan ikke ha den i dresslomma. Beste stedet å ha den er i hånda eller i en sekk/veske. Jeg valgte å låne bort telefonen i deler av testperioden til en bruker som ikke har veldig avansert bruk. Jeg fikk tilbakemelding om at det føltes ut som det mangla et etui til telefonen, Det var alt for mye knapper i veien når man skulle skrive meldinger og å ha telefonen førte til at man tar mer bilder. Dette er punkter som jeg helt fint kan si meg enig i.

Overblikk over telefonens maskinvare

Øverste side på telefonen er det en IR-sender og en minjack-port, på høyre side er av/på-knappen, volum-dumpa og kameraknappen. Nederst har du batteriluka som skjuler batteriet og sim-kortet. Deretter på venstre side har du et feste for stropp, micro-sd-port, og en stativport, så du kan sette telefonen på for eksempel en tripod.

Kamera

Kamera. Det eneste ved denne telefonen som virkelig skinner. Kameraet på S4 Zoom er en drømm. Alene for seg selv ville Galaxy S4 Zoom klart seg i markedet som et middelmådig kamera, men som mobilkamera kan ingen måle seg. Bildebrikken, og den optiske zoomen gjør at du får en kameraopplevelse som ingen telefoner kan mache. Men er kameraet verdt resten av telefonen? Jeg mener ikke det, det er like greit å kjøpe en annen telefon med digital-kamera-bildebrikke som Sony Xperia Z1, eller kjøpe et digitalkamera å ha ved siden av.

Programvare

Telefonen kjører Android 4.2.2 med Touch Wiz på toppen. Samsungs lag er gjennomgående i de fleste applikasjoner og mer detaljorientert enn Googles minimalistiske Holo UI. Jeg har aldri hatt sansen for Touch Wiz, og får ikke noe mer glede av det nå heller.

Kamerasoftwaren dermiot er litt mer heftig, her har Samsung stappet inn manuellprogrammer, så du får muligheten til å styre alt ved kameraet. Det er noe som gir et lite pluss til telefonen, men igjen kun på kamerasiden

Batteri & Ytelse

Batteritiden ble spurt om på Droidnytts Comunity på Google+. Jeg klarte ved ganske mye bruk på ett telenettverk som gjør at telefonen scanner mye etter tårn, å få 1 dag ut av den. Har du NetCom eller Telenor kan det hende du får litt mer enn de 24 timene jeg skviste ut av telefonen, men batteri er ikke noe problem med HTC One. Det kan ennå ikke måles med sånn RAZR Maxx er/var men det er definitivt bra nok for de fleste.

Karakterer
Vår Mening
Maskinvare
3.0
Programvare
4.0
Batteri & Ytelse
2.0
Kamera
8.0
Konklusjon

Samsung Galaxy S4 Zoom er en telefon for spesielt intereserte. Har du lyst på et kamera og en middelmådig telefon, som er tjukk, så er den perfekt. Samsung har prøvd å stappe inn litt for mye av det gode i en telefon. Det var et godt forsøk av Samsung, men jeg vil vel anbefale dem å holde kamera og telefon separert. Droidnytt anbefaler ikke denne telefonen.

2.0
Vår Mening
You have rated this
0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Oskar G. Paulsrud

Norsk Android-entusiast og fotograf. Redaktør på Drodidnytt.no men driver også på som freelance-journalist. I tilleg for en ekstrem interesse for mobiltelefoner er jeg også Formel1 fan og elsker den gode gamle papiravisa.