Nettverk:

2G/3G

Simkort:

Mini-SIM

Annet

Utskyvbare spillkontroller

Sony Ericsson Xperia Play er en telefon for gameren. Den er den første Playstation™-sertifiserte telefonen på markedet, og har et stort utvalg av spill. Foreløpig er telefonen unik i sitt marked, uten noen konkurenter. Vi har testet telefonen!

I boksen

MicroUSB kabel
USB lader
8GB MicroSD (i telefonen)
Headset
Batteri
Skjermbeskytter

Sony Ericsson legger ved mye i boksen, headsettet deres er et av de bedre headsettene som noen av telefonprodusentene sender med. De har også lagt til en skjermbeskytter, noe som gjør enhver person som er glad i telefonen sin, glad. Dette er noe de andre produsentene også bør begynne med [/tab]

Utssende

Sony ericsson har alltid hatt et lite øye for design helt siden Ericssons tidlige telefoner som T10s, Xperia Play er intet unntak. Telefonen er avrundet og svært god å holde i, spessielt i landskap, noe som er viktig for en telefon som skal spilles mye med. Fargene de har valgt er en svart kropp, med sølvfargede sider, på den utskyvbare delen har de valgt en sølvgrå farge, som minner om fargen på den orginale DS konsollen fra Nintendo.

Knappene er viktige på denne telefonen. Sony Ericsson har valgt å ta med alle 4 androidknappene, endelig mener jeg, søkeknappen er en av de knappene som jeg ikke kunne levd uten. Androidknappene er maskinvare knapper ikke kapasitive slik de fleste produsenter bruker nå, det er deilig å kjenne at du trykker på en knapp, istede for å få en dårlig emulasjon via vibratoren i telefonen, det eneste jeg savner er baklys slik at en ser hviken knapp som er hvilken i mørket.

Av-på/låse-knappen er plasert på et ubehagelig sted, man bruker litt lengre tid på å finne knappen og det å trykke ned er litt ubekvemt, men Sony Ericsson satte knappen på eneste stedet det var plass til en knapp, heller en litt ubekvem knapp på toppen enn 5 på siden.

Ettersom dette er en spilltelefon har den et utskyvbart tastatur, i samme ånd som Playstation Go fra Sony, med 11 knapper, en D-Pad på venstre side, og Playstation™knappene på høyre, i tilleg er det en Meny, select og startknapp. Det er også to kapasitive Joysticks som fungerer overraskende bra, men ville følt bedre med ordentlige Joysticker, men det er begrensa hva man kan presse inn i en telefon. På høyre side av telefonen eller under skjermen når tastaturet er skjøvet ut, er L og R knappene med volumknappen i midten. Sony Ericsson burde utnytta LogR-knappene mer slik at man kunne brukt dem til for eksempel kameraknapp i kameraappen.
Når man sitter å spiller er Av-På/låse-knappen veldig i veien, jeg hadde flere tilfeller hvor jeg skrudde av skjermen mens jeg trykka L, noe som var svært irriterende.

Sony Ericsson har valgt å passere mini-Jack utgangen på siden, slik at den skal kunne passe dockingstastjonene deres, men dette er veldig upraktisk når du skal bruke eget headset som ikke har vinklajack. Telefonen kan ikke legges i en tight bukselomme med et skikkelig headset, uten å riskiere at jacken faller ut eller en kan risikere at den brekker og blir igjen i telefonen.

Bakdelselet føles veldig billig, og hver gang jeg skulle ta av batteridekselet var jeg redd for å brekke det, noe som ikke er veldig idiélt. Simkortet og MicroSD kortet kan tas ut uten at batteriet trenger å tas ut, veldig praktisk, spesielt hvis du du har to simkort og bytter regelmessig. [/tab]
[tab title=»Skjerm»]Skjermen er en god 4″ skjerm med god respons og høy framerate. Fargene er gode, ikke like fantastiske som på Arc, men gode nok til å ha en god opplevlese med telefonen når du spiller, i sollys er telefonen derimot helt forferdelig, jeg spilte mens jeg gikk opp fra t-banen på Sinsen, med en gang jeg kom opp trappa der sola slipper til, så jeg ikke noe av det som skjedde på skjermen, og «lukket igjen» telefonen, spilling må foregå i skygge eller inne, det går ann såvidt å sende sms og ringe, eller gjøre andre gjøremål på den i sollys
Digitizeren klarer å ta opp 5 touchpunkter, noe som er mer enn nok på en telefon som har knapper til når en skal spille

Kamera

]Kameraet er så-som-så, det er ikke veldig mye å si om det. Autohvitbalansen er elendig. den fokuserer kun i midten av bildet, og blidene blir blasse og kjedelige, eneste stedet den kan få greie bilder er ute i solskinn. Det samme gjelder forsovid videoene. Ikke kjøp denne hvis du skal ha en telefon med godt kamera.

Se to øvrige filmer her og her.

Programvare

Sony Ericsson(SE) Xperia Play kjøerer SE sitt eget brukerUI Timescape UI, som er ett av de «lettere» skinnene til Android. Launcheren består av 5 hjemskjermer og en doc hvor du kan legge 4 valgdrie applikasjoner. Applikasjonsskuffen er av samme type som Samsung har og scroller horisontalt mellom sider, du kan også arrangere applikasjoene i menyen etter egene preferanser, alfabetisk, oftest brukt og nylig innstallert. SE har også innstallert Timescape som er en visuellt stilig, men unødvendig applikasjon til å lese sms, facebook, twitter, gmail og se siste anrop eller se på bilder. Det følger også med ett par søppelapplikasjoner som UEFA.com og Xperia Hot Shots.

Spillopplevelse

Jeg er ikke en gamer, men dette var gøy! Når man skyver ut spilltastaturet starter Playstation™applikasjonen med en gang, den minner veldig mye, om Playstation3 sin meny på noen måter, men hovedsaklig er den svært touchvennlig og har to faner, en til Innstallerte spill, og en til anbefalte. Spillopplevelsen er veldig god, og her har SE tatt Prosessoren i bruk på en fantastisk måte, slik at alle spill er smooth, og det er lite eller ingen lagg. Det blir litt ventetid når en starter appen, men når du først er i gang, går det meste fort. Spilling trekker litt på batteriet, men du skal spille mye for at telefonen skal tømmes helt. For en Gamer tror jeg dette vil være den perfekte telefon.

Batteritid

Hjerter i øynene.
Batteritiden på Xperia Play er overraskende god, dette er en telefon laget for å kjøre tunge oppgaver GPUen som er innebygd i Scorpion prosessoren er nok en av de som har ansvaret for den gode batteritiden, Med 20 min spilling hver dag og kun bruk av WiFi der jeg har tilgang til det, fikk jeg 3 dager med batteri hvor jeg hadde 12% igjen dag 3. Når jeg begynnte å bruke HSDPA igjen gikk tia ned til 2 dager, men jeg er alikevel svært imponert hvor god tid Sony Ericsson har klart å stappe inn i telefonene, til tross for at de bruker et «vanlig» 1500mAh batteri, dette viser at man kan få god batteritid med dagens batteriteknologi.

Ytelse

Vi har gjort en rekke ytelsestetster, slik scorer Xperia Play ut på testene, klikk på diagarammene for å se dem store

Benchmark Pi

Hele ideen bak testen er å bruke samme beregning av pi på hver Android-telefon for å sjekke hvor rask prosessoren på telefonen er. Du kan dessuten sammenligne din telefon med andre direkte i appen. Lavere er bedre.

Neocore

Neocore er en OpenGL-ES 1.1 app som måler grafikkytelse, og viser noen av teknikkene som er mulig, som light mapping og bump mapping. Resultatet blir målt i FPS og da er høyere bedre.

Linpack

Linpack er en app som måler antall FLOPS (floating point operations per second). Resultatet får vi i millioner av flyttallsoperasjoner per sekund, MFLOPS. Testen er egentlig mer en refleksjon av tilstanden i Android Dalvik Virtual Machine enn av ytelsen på flyttall til den underliggende prosessoren. Høyere er bedre.

Sunspider

Denne testen er egentlig en nettside som tar sikte på å måle JavaScript-ytelse på oppgaver som er relevante for dagens og nær framtids bruk av JavaScript i den virkelige verden, slik som kryptering og tekstmanipulasjon. Lavere er bedre.

Fps2D

Grafisk ytelse på 2D-bilder per sekund. Denne oppdateres i realtime, og her er et høyere resultat bedre.

Quadrant

Quadrant måler ytelse på CPU, I/O og 3D-grafikk for å gi et samlet resultat. Her er også et høyere resultat bedre enn et lavere.

Takk til Sony Ericsson for utlån av telefonen

Karakterer
Vår Mening
Maskinvare
8.0
Konklusjon

SE Xperia Play lever opp til navnet sitt, den er morrsom å leke med. Telefonen har, som alle telefoner, sine feil, men disse feilene blir bortgjemt i batterilevetiden, og all morroa man får ved å bruke den. Det er ikke bare fordi det er en spilltelefon den er morrsom, men du får et smil om munnen når du bruker telefonen generelt. Det er selvfølgelig en telefon for spessielt intereserte. Jeg ville ikke hatt denne telefonen som min daglige telefon, ikke fordi den er dårlig, men rett og slett fordi jeg ikke er en stor «gamer», denne telefonen er den perfekte telefonen for en «gamer». Derfor gir jeg den 4 av 5

8.0
Vår Mening
You have rated this
0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Oskar G. Paulsrud

Norsk Android-entusiast og fotograf. Redaktør på Drodidnytt.no men driver også på som freelance-journalist. I tilleg for en ekstrem interesse for mobiltelefoner er jeg også Formel1 fan og elsker den gode gamle papiravisa.