2G / 3G / 4G (LTE)

Simkort:

Micro-SIM

Annet

Vann- og støvbestandig (IP55 og IP 58 godkjent)

Introduksjon

Sony Mobile tar mobilspillet ett steg opp, og er de første som lanserer en mobiltelefon med en Snapdragon xx xx GHz prosessor. Dett er den nyeste og krafitgste prosessoren fra Qualcom. Sony har også forbedret kameraet og har en 20 megapixel bildebrikke på samme størrelse som i Sony sine digitalkameraer, bildebrikken og alle kamerakomponentene har Sony fått Sony Digital Imagin til å lage, og er i følge sony den første mobile bildebrikkken som er laget spessielt for en telefon. I tillegg har Sony valgt å bruke aluminium og glass, i motsettning til glass og plastik. Så er det store spøsrmålet, kalarer sony å slå konkurentene , har de laget en telefon som er premium nok til prisen? Vi har testet Sony Xperia Z1

Sony har laget en telefon etter det nye designspråket som de startet med på Xperia Z, men oppgradert det til å bli av premium kvalitet. en ramme av aluminium omkranser enheten. Forsiden og baksiden er lagt med herda glass. På venstre side er portene til MicroSD-kort og microUSB, samt Sonys nye standard properitære strømport som passer med den medfølgende ladedocken. På høyre side er det øverst en luke for Micro-sim, av/på-knappen, en volumdumpe, og nederst en kameraknapp etterfulgt av et hull til å henge en stropp, eller liknende.

Øverst på telefonen er det en ensom mini-jack port som er åpen, og vanntett, og nederst er det høyttaler og microfon.

Lukene som gjør at Sony kan holde telefonen vanntett intill 1,5 meters dyp i en havltime føles svært høyere kvalitet enn på forgjengeren. Sony har byttet ut de flate gummistroppene med runde slik at det skal mye mer til for å ryke dem, og du trenger ikke lenger å tvinge luka unna når du skal koble telefonen til datamaskinen med USB-kabel.

Sony har fokusert på de små detaljene, og gitt liv tilbake til kameraknappen. Dette gjør at du kkan skille Z1 ut fra konkurentene designmessig, den tynne profilen sammen med en Snapdragon 800 2.2 Ghz prosessor et kamerea utviklet 100 av Sony Digital Imaging og en kameraknapp. Sammen gjør de at telefonen er en drøm å bruke.

Skjermen til Sony er en 5 tommers skjerm med Triluminos-display og oppløsning på 1080p. Triluminos er samme skjermteknologi som Sony bruker i sine TV-er. I praksis betyr det at du får en skjerm som har så høy oppløsning og fargegjengivelse at det ikke er noe å klage på.

Kamera

Sony har lagt sin sjel og inn i kameraet. Hele kameradelen av telefonen er utvilket av Sony Digital Imaging, som er den delen av Sony som lager Cybershot og Alpha-kameraene til Sony. Kameraet til Z1 har en Exmor RS bildebrikkke laget spesifikt for Xperia Z1, Bildebrikken er 1/2,3 tomme stor med 20,7 megapixler. Sony Digital Imaging har også laget optikk som gjør at bildekvaliteten bilr høyere, dette er en Sony G Lens. Til slutt har de toppet kameraet med en BIONZ bildeprosseseringsmotor som gjør at bildene blir tatt og at telefonen klarer å utnytte alle spesifikasjonene i kameraet.

Er kameraet så bra som på papiret?

Ja, jeg vil påstå det. Xperia Z1 har et kamera som gjør at du fint kan legge fra deg kompaktkameraet ditt hjemme før du drar på fest. God bildeprosessor, og bildebrikke gjør at resultatet på bildene er flotte, selv under vann.

I tilleg til de fine naturelle bildene har Sony laget en API til kamereasoftwaret. Det vil si at utviklere kan utnytte seg av alle kameraspesifikasjonen. Sony har startet med å lage noen apps, disse ser vi næremer på i programvaredelen av anmeldelsen.

Se kvaliteten på livestreamingsfunksjonen her

Programvare

Sony er som vanlig veldig nær Googles eget Holo UI. Litt småforandringer på forsiden og applikasjonsskuffen er de. Sony har for eksempel holdt seg til androids gamle måte å sette opp hjemskjermende med «longpress» for å få opp widgeter, temaer, bakgrunner og apper. Dette er ikke noe man kan klage på, det er godt oversiktlig. Eneste problemet er at man må vite at man skal holde fingeren nede eller zoome ut for å komme til den menyen.

Sony bruker Androids hjemknapper. På hjem-skjermen er knappenbe med gjennomsiktig bakgrunn, mens i apper beholder standarden med svarte knapper. Sony klarer virkelig å utnytte skjermen og fargene fra den flotte skjermen.

Det er litt av hvert av applikasjoner som kommer med i boksen. Social Life (Sonys sosiale medier klient), Sony Select(sonys applikasjonsbutikk), TrackID, Pizlr Express, Sony Smart Connect, Xperia Lounge og Xperia Privilege.

De fleste av appene er mulig å avinstallere bortsett fra, Lounge, Soical Life og Sony Select og Sony Smart Connect, og de tar ikke opp all verdens plass.

Morrsomt Kamereprogramvare

Som jeg fortalte i maskinvaredelen så har Sluppet en åpen API så utviklere kan lage applikasjoner som utnytter alle kriker og kroker av kameraet på telefonen. I tilleg 3 parts applikasjoner som vil komme etterhvert som utviklermiljøet begynner å leke seg med programvaren har Sony også laget en rekke applikasjoner som utnytter kameraets funksjoner.

Info-Eye, er en av applikasjonene fra Sony, og kan fint sammenliknes med Google Googles. Applikasjonen lar deg ta bilde av alt fra landemerker til vin, og gir deg informasjon om det du tar bilde av. Sony har også tenkt på at når du er ute å reiser og tar  bilder av landemerker, har du mest sannsynelig ikke internett tilgjengelig, så de lar deg søke opp bildet når du kobler til internett på et senere tidspunkt. Slik differensierer de seg fra de konkurerende applikasjonene hvor du må være online for å bruke dem.

AR-Effekt er en annen morrsom applikasjon. Den er kanskje litt unødvendig men veldig morrsomt å bruke. man kan velge forskjellige morrsome effekter.

Tastatur

Tastaturet er verdt å nevne. Jeg pleier vanligvis å bytte tastatur til SwitfKey hver gang  jeg bytter mobiltelefon, av den enkel grunnen at tastaturene til produsentene somregel ikke er like gode. MEN Sony har sett hva SwiftKey har gjort, og nesten kopiert SwiftKey, med et tastatur som kommer med gode forslag, du kan få telefonen til å lese igjennom Gmail, SMS, Facebook og Twitter.

Generelt sett er Xperia Z1 en rask telefon med god programvare, og noen få morrsome men unødvendige funksjoner

Batteri & Ytelse

Batteriet på Xperia Z1 er et 3000  mAh batteri, som holder i en til to dager. Det bra nok for en forbruker som lader telefonen i ladedocken om kvelden. På spørsmål om batteritid svarte sonys representant i Norge at han anbefalte at man kjøpte en ekstra ladedock til å ha på jobb så blir man aldri tom for batteri, men jeg vil ikke se på dette som et problem medmindre du deler internett og har skjermen på konstant.

Karakterer
Vår Mening
Maskinvare
10
Programvare
9.0
Batteri & Ytelse
10
Konklusjon

Totalt sett er Sony Xperia Z1 den første telefonen vi har testet i 2013 som har kunnet konkurere med HTC One. Dette gjør de med glans og jeg har ikke oppdaget noen feil ved telefonen iløpet av testperioden. Sony er gode på programvare og har nå blitt like gode på maskinvare. Skal du ha ny telefon vil jeg ikke tvile på å anbefale denne. En premium telefon, med premium materiale og premium programvare. Sony Xperia Z1 er fulllt verdig 5 stjerner

9.7
Vår Mening
You have rated this
0%
0%
0%
0%
0%
Om Forfatteren
Oskar G. Paulsrud

Norsk Android-entusiast og fotograf. Redaktør på Drodidnytt.no men driver også på som freelance-journalist. I tilleg for en ekstrem interesse for mobiltelefoner er jeg også Formel1 fan og elsker den gode gamle papiravisa.